‘De huidige woningnood biedt veel kansen voor Portisa’
11 mei 2022 09:13Aangepast: 11 mei 2022 10:51Frederike Cernoia, eigenaar en directeur Portisa
Het Nederlands-Italiaans familiebedrijf Portisa wist zijn omzet als producent van prefab badkamers in acht jaar tijd te verdertienvoudigen. Twee beslissingen waren daarbij cruciaal, legt eigenaar en directeur Frederike Cernoia uit. “We hebben de assemblage naar eigen land gehaald én nemen alleen nog opdrachten aan waar we echt goed in zijn.”
Frederike Cernoia heeft grootse plannen voor Portisa. De ambitieuze ondernemer wil dit jaar met maar liefst dertig procent groeien. Daarmee zet ze de trend door van de afgelopen jaren. Vanaf het moment dat Frederike en haar echtgenoot Raffaele de assemblage naar Nederland haalden, wist het bedrijf de omzet maar liefst te verdertienvoudigen. Frederike: “Mijn man werkte al in het meer dan honderd jaar oude familiebedrijf van zijn Italiaanse familie. Ik startte in 2010 vanuit een agentschap, met het verkopen van prefab badkamers in Nederland. Maar om al die badkamers steeds over een afstand van 1.300 kilometer te vervoeren, bleek natuurlijk niet heel efficiënt en milieuvriendelijk. En dus besloten we in 2013 de assemblage naar Nederland te halen.”
Over Portisa
- Opgericht in: 2011
- Aantal medewerkers: 20
- Vestigingsplaats: Schelluinen
- Rechtsvorm: BV
De eerste belangrijke mijlpaal
Het bleek een belangrijke mijlpaal voor het bedrijf. Frederike: “We huurden personeel in en gingen van start. Min of meer zonder dat we écht goed beseften waar we aan begonnen. Onze eerste opdracht bestond uit het leveren van 446 badkamers aan een groot hotel in Amsterdam. We stonden daar met ons kleine blauwe keetje naast een enorm ketenpark van de BAM en een hoteltoren van zestien bouwlagen. Het was een enorme opgave en dat ging gepaard met veel vallen en opstaan.” Inmiddels werkt het team van Portisa als een geoliede machine. “We hebben een hecht team dat veel voor elkaar en het bedrijf over heeft. De meeste mensen zijn allround. Iedereen weet waar die goed in is en een ieder krijgt de ruimte om die talenten te benutten.”
RTL Z Docu Het Gezicht Achter… Portisa
https://www.youtube-nocookie.com/embed/y9T8NJ4u874?autoplay=0&start=0&rel=0
Lichtgewicht staalconstructie
Wat Portisa onderscheidt van de concurrentie is dat de basis van de prefab badkamers bestaat uit een lichtgewicht staalconstructie die integraal bij de panden van klanten naar binnen wordt gebracht. Frederike: “We zijn van oorsprong een metaalbewerkingsbedrijf die deuren maakte voor de utiliteitsbouw. De naam Portisa is dan ook een samentrekking van ‘porte industriale’, ofwel industriële deur. Het staal komt uit Noordoost-Italië en is al voorzien van leidingen en de juiste coating op basis van de wensen van de klant. Hier in onze eigen werkplaats vindt de rest van de assemblage plaats. De badkamers worden vervolgens volledig afgewerkt volgens de vooraf opgestelde bouwtekeningen en daarna bij de klant afgeleverd. Dat kan voor toepassing in een hotel, zorgcomplex, pretpark, maar ook voor bijvoorbeeld studentenhuisvesting zijn. Voorwaarde is wel dat we grotere series kunnen produceren. We maken in feite een massaproduct. Maar dan wel precies op maat voor de klant.”
De Portisaatjes komen binnen
Dat laatste is iets waar Frederike een groot deel van haar voldoening uit haalt. “Ik wil de klant graag van begin af aan betrekken bij het ontwerpproces. Het moet een beleving worden.” En als ze écht mag dromen over de toekomst, hoopt ze dat Portisa in de toekomst een soortnaam en dus écht sterk merk wordt. “Als ik een klant wel eens hoor zeggen: ‘volgende week komen de Portisaatjes binnen’, dan word ik heel blij. Portisa moet synoniem staan voor prefab badkamers. Dat is mijn streven.”
Wie is Frederike Cernoia?
“Ik heb de laatste tien jaar zakelijk en persoonlijk gezien een flink traject afgelegd. Ik ben moeder geworden van drie kinderen van zes, acht en tien jaar oud. En ik ben van architectenbezoeker bij een dakbedekkingsbedrijf gegroeid naar een directiefunctie waarin ik leidinggeef aan 20 mensen. Het geeft mij veel voldoening als het mij lukt medewerkers echt in hun kracht te zetten. En ze in staat stel optimaal gebruik te maken van hun talenten. Dat vind ik prachtig om te zien en is tegelijk heel waardevol voor ons bedrijf. Zakelijk gezien is het al met al een spannende reis geweest. En ik ben mezelf geregeld tegengekomen. Ik heb de neiging het iedereen naar de zin te maken en conflicten uit de weg te gaan. Ik ben wat dat betreft een echte blauwhelm. Dat is niet altijd goed. Hard optreden en ferme beslissingen nemen vind ik soms lastig en daar kan ik mij als ondernemer nog verder in ontwikkelen. Wanneer ik op mijn paard Bentley rijd – paardrijden is mijn passie – krijg ik dat ook direct terug gespiegeld. Ben ik weifelend? Dan reageert mijn paard net zo. Heel confronterend en tegelijkertijd super leerzaam. Dus tijdens het uitoefenen van mijn hobby, krijg ik ook iedere keer een leiderschapstraining. Daarnaast investeer ik tijd in personal trainingssessies om fysiek fit te blijven. Ik geloof erin dat als je fysiek sterk bent, je ook krachtiger kunt ondernemen. Managementboeken lees ik eigenlijk niet. Daar kom ik niet aan toe met ook nog drie kinderen. Ik draai tropenjaren.”
Focussen op eigen kracht
“Snelle groeiers maken vaak scherpe keuzes en focussen heel duidelijk op dat wat ze binnen hun activiteiten willen laten floreren”, zegt ondernemer Ralph van Dam. Ralph is tevens business partner Ondernemerschap bij Centraal Beheer Zakelijk en begeleidt vanuit die rol regelmatig ambitieuze groeiers in hun ondernemerschap, bijvoorbeeld via het mkb-programma Groeiversneller. “Het is soms verleidelijk om tegen alle kansen die langs komen ‘ja’ te zeggen, maar daarmee loopt een bedrijf ook risico’s. Portisa is een mooi voorbeeld van een bedrijf dat bewust heeft gekozen voor het aanbrengen van focus en daarmee structurele groei realiseert.”
“Klopt”, zegt Frederike. “Al was dat ook echt een leerproces. We kregen veel mooie opdrachten aangeboden. Maar voor je het weet lever je badkamers af met ingewikkelde ontwerpopties die vervolgens weer veel nazorg vragen. Dat soort kosten drukt de winst enorm. Bovendien is het frustrerend omdat je graag perfect werk aflevert en tevreden klanten wilt. Daarom hebben we in 2021 de strategische keuze gemaakt om alleen nog datgene te doen waarin we echt goed zijn en het werk zo ‘lean’ mogelijk in te richten. We zijn bijvoorbeeld ook bezig met een ‘Lean green belt’-training voor onze medewerkers. We gaan terug naar onze oorsprong en willen dat wát we doen, vooral nog slimmer, milieubewuster en efficiënter doen.”