“Dit herstelerf werd voor en door de buurt gefinancierd”

17 feb, 2022

Het 8ste Werk: Dit herstelerf werd voor en door de buurt gefinancierd

Gewone mensen met gewone levens. Tot dat moment waarop plotseling alles anders wordt. Geen vangnet, geen uitweg. Bij Het 8ste Werk vinden mensen veiligheid, verbinding en tijdelijk onderdak. Op het erf kunnen ze herstellen van de echtscheiding, burn-out of andere situatie waardoor ze op straat zijn beland.

Begin 2020 startten Jaap en Gea een crowdfunding om met de bouw van Het 8ste Werk te kunnen beginnen. Dit was de eerste campagne ooit waarbij een lening werd aangeboden met 0% rendement. Investeerders krijgen het geleende bedrag verspreid over 10 jaar terugbetaald en weten dat ze hiermee een bijdrage hebben geleverd aan dit bijzondere initiatief.

Ondanks dat Het 8ste Werk hiermee de financiële prikkel wegnam, slaagden ze er in om 59 investeerders aan zich te binden en €153.500 op te halen! In dit artikel deelt Jaap al zijn campagnetactieken.

Kiezen voor crowdfunding

In eerste instantie was Het 8ste Werk vooral op zoek naar geld om met hun plannen te starten. Jaap: “We zagen crowdfunding als een toegankelijke manier om financiering op te halen. Maar al gaande ontdekten we dat je hiermee ook breed draagvlak creëert en een groep mensen om je initiatief heen verzamelt.”

En dat past helemaal bij het gedachtegoed van Het 8ste Werk, waarbij ‘noaberschap’ centraal staat. Dit betekent dat we naast elkaar leven met oog voor de ander. In plaats van hulpverlening te bieden, wil Het 8ste Werk laten zien dat je ook gewoon terug kunt vallen op de buurman of -vrouw die hetzelfde heeft meegemaakt en ervaringen deelt.

Hoe prachtig is het dan als je de financiering ook al samen met je omgeving kunt realiseren? Jaap en Gea hakten de knoop door en startten met de voorbereiding van de campagne! 

De voorbereiding

Omdat Het 8ste Werk had gekozen voor een lening van 0%, wisten ze dat ze het vooral dichtbij huis moesten zoeken, binnen hun eigen kring. Familieleden, vrienden en mensen die net iets verder er vanaf staan, maar het wel een sympathiek initiatief vinden. En natuurlijk de buurt! Jaap: “Het bredere verhaal is dat we het erf delen met de gemeenschap in Kampen. Buurtgenoten zijn altijd welkom om in de tuin te chillen, koffie te drinken en elkaar te ontmoeten.”

In de voorbereiding van de campagne werd deze groep buurtgenoten en mensen uit het netwerk dus al snel benaderd. Jaap: “We hebben een stuk of 4 avonden georganiseerd om de eerste toezeggingen te verzamelen. Het was mooi om mensen op die manier in onze plannen mee te nemen, en het bood ook gelijk een goede kans om ons initiatief te toetsen. Zo kregen we een hoop vragen terug waar we nog helemaal niet over hadden nagedacht!” Op basis hiervan konden ze hun verhaal scherpstellen.

Om die reden ga je bij CrowdAboutNow tijdens de voorbereiding al aan de slag met het verzamelen van toezeggingen in je netwerk. Je krijgt meteen waardevolle feedback en zorgt voor een sterke basis, zodat je met vertrouwen aan je campagne kunt beginnen. Jaap: “Sommige aanwezigen gaven ter plekke aan dat ze wilden investeren en het overige deel hebben we nog nagebeld.”

Daarnaast moesten er foto’s, teksten en een filmpje komen om de campagnepagina mee te vullen. Jaap: “Wij hadden geluk, want we kregen precies rond die tijd een kleine subsidie van de provincie Overijssel om met grafische studenten samen te werken. Het is veel werk om zo’n campagne op te tuigen, dus we konden de hulp goed gebruiken.”

Een succesvolle campagne

Het 8ste Werk ging live toen de coronacrisis nét uitbrak en was dus vooral op social media aangewezen. Dan maar een spoedcursusje! Wat heeft Jaap hiervan opgestoken? “Je moet je verhaal opdelen in thema’s. Herstel, verbinding, et cetera. In elke post zit 1 van je thema’s verborgen.” Met storytelling zorg je er vervolgens voor dat de inhoud aanspreekt.

De focus wat betreft de kanalen lag voornamelijk op Facebook. Hier had Het 8ste Werk al een groep volgers verzameld uit een vorig initiatief. Jaap: “Dit heeft ons erg geholpen om onze campagne te laten slagen. We hadden al zo’n 500 mensen aan ons gebonden.” Door regelmatig te posten wisten ze deze groep te activeren.

A picture containing timeline

Description automatically generated

Om de campagne nóg wat persoonlijker te maken, besloten Jaap en Gea de investeerders thuis op te zoeken en ze te verassen met een cadeautje. “Het idee was om deze mensen aan ons te binden zodat ze ons verhaal misschien wel doorvertellen aan hun broers, zussen, neven en nichten. Op 1 dag zijn we langs 60 adressen gereden, van Rotterdam tot Noord Groningen. Dit werd enorm gewaardeerd!”

De media heeft Het 8ste Werk niet echt opgezocht, dat paste volgens Jaap niet in de strategie om vooral de eigen kring aan te spreken. “Uiteindelijk hebben we wel een aantal keer in DeStentor gestaan met ons verhaal, wat het regionaal nieuwsblad is. Maar dat was niet per se om de crowdfunding te promoten. Mensen moeten je het echt al gunnen, dus de campagneacties waren er grotendeels op gericht om een relatie op te bouwen.”

Wat je erin stopt, haal je er ook uit

Wat Jaap nog aan collega-ondernemers zou willen meegeven over crowdfunding? “Onderschat niet hoeveel werk het is. Maar ook hoeveel support en medestanders het je oplevert. Dit vertaalt zich ook naar begrip als het even wat minder gaat.” Door de coronacrisis heeft Het 8ste werk toch wat vertraging opgelopen met de bouw, waardoor ze hebben besloten een jaar later te starten met terugbetalen. Gelukkig heeft dit nieuws geen enkele negatieve reacties veroorzaakt.

Na een intensieve crowdfunding, zet Het 8ste Werk alles op alles om de investeerders betrokken te houden, onder andere via een nieuwsbrief. Jaap: “onze investeerders blijven ons geïnteresseerd volgen en reageren ook weleens met contacten of ideeën die we kunnen gebruiken.” Daarnaast bestaat het plan om elk jaar een investeerdersdag te organiseren, met eten, een inspirerende spreker en een stukje ontmoeting op het erf.

Wil je meer weten over hoe crowdfunding jouw onderneming vooruit kan helpen? Doe de ondernemerstest of neem contact op met een van onze accountmanagers.